Terminal Kontenerowy DCT wprowadza zdalny system awizacji

We wtorek 12 lipca, mieliśmy okazję uczestniczyć w spotkaniu, które odbyło się w siedzibie gdańskiego Terminalu Kontenerowego DCT. Dotyczyło ono wprowadzenia nowego systemu awizacji: DCT Gdańsk System Awizacji Samochodów Ciężarowych (projekt e-Brama). W czasie krótkiej prezentacji przybliżono nam podstawowe założenia projektu i zasady funkcjonowania nowego systemu. Co zakłada system awizacji DCT:

 

Dlaczego system zostanie wdrożony?

W ostatnim czasie natężenie ruchu przy terminalu jest wysokie, przez co parking jest oblegany a Kierowcy przez długi czas oczekują na swą kolej, żeby odebrać bądź złożyć kontenery. Przedstawiciele terminalu poinformowali, że głównym celem wprowadzenia systemu jest usprawnienie całej organizacji oraz przepływu ruchu w kompleksie bramowym.


W jaki sposób system będzie działać?

System został zaprojektowany tak, aby Kierowca i Przewoźnik mógł samodzielnie zdecydować, kiedy odbierze lub złoży ładunek. W przypadku odbioru, w aplikacji dostępnej na komputerze, smartfonach  i tablecie, Przewoźnik zostanie poinformowany czy jego kontener został już rozładowany ze statku – czy dotknął już ziemi. W tym momencie, Kierowca ma do wyboru przedział czasowy, w którym rezerwuje slot a następnie przyjeżdża po odbiór kontenera
Na ten moment planowane jest udostępnienie godzinnych przedziałów czasowych. Sam proces wdrażania oraz uwagi Przewoźników w początkowej fazie realnego użytkowania systemu zweryfikuje czy ten czas będzie odpowiedni. Dodatkowo, DCT przewiduje możliwość odbioru lub złożenia ładunku przez pewien czas przed jak i po wyznaczonym przedziale. Następnie po odbyciu koniecznych formalności, kierowca będzie mógł wyruszyć w trasę.
Warto pamiętać, że obsługa pustych kontenerów będzie odbywała się jak dotychczas, poza systemem awizacji.
 

Kiedy system zacznie obowiązywać?

DCT informuje, że system zacznie obowiązywać najprawdopodobniej w październiku. Do tego czasu zostaną przeprowadzone wymagane testy oraz w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów, system zostanie ulepszony. Dodatkowo przed wdrożeniem systemu zostaną przeprowadzone szkolenia, webinaria oraz zostaną stworzone specjalne instrukcje w celu zaznajomienia przewoźników i spedytorów z całą procedurą.
Interactive Voice Responder
Dodatkową funkcją jaką zamierza wprowadzić DCT jest Interactive Voice Responder. Za pomocą tej usługi kierowca będzie mógł zasięgnąć rady i informacji co do całej procedury awizacji.

 Wątpliwości i pytania

Na spotkaniu padło wiele pytań. Główne wątpliwości budzi skuteczność systemu w przypadku znacznych spóźnień Kierowców spowodowanych korkiem na drodze dojazdowej czy też nieprzewidzianą w czasie kontrolą policyjną. W takim wypadku Kierowca traci slot i jeśli był on zarezerwowany w godzinach szczytu, istnieje ryzyko, że odbiór lub złożenie kontenera będzie możliwe dopiero na najbliższy wolny slot, a może tak się zdarzyć, że będzie to dzień następny. Przedstawiciele DCT zapewnili, że zdają sobie sprawę, że czasami takie sytuacje mogą się zdarzyć, jednakże dołożą wszelkich starań, aby ułatwić pracę Przewoźnikom w tego typu przypadkach. Podkreślają, że takie systemy działają na terenie całej Europy, dlatego w Polsce też powinniśmy dać radę je wdrożyć.
Drugą istotną informacją jest kwestia, czy od pierwszego dnia działania systemu wszyscy Przewoźnicy będą zobowiązani do korzystania z niego. Przedstawiciele DCT informują, że z biegiem czasu coraz więcej Przewoźników będzie ‘’włączanych’’ do systemu, jednakże zaś dotychczasowy system odbioru ładunku nie zostanie całkowicie usunięty.
 
 




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.