Tabor w firmie transportowej

Drogowy transport towarów to usługa, której początki sięgają czasów starożytnych, gdzie kupcy przewozili swoje towary za pomocą zwierząt lub siły nóg korzystając z bardzo ograniczonej i prymitywnej sieci dróg. W XXI w podstawą transportu drogowego są zdobycze motoryzacji, które pozwalają na masowy transport dóbr w o wiele krótszym czasie.

W jednej z naszych publikacji, opisywaliśmy jak wygląda typowy dzień pracy spedytora, czyli osoby odpowiedzialnej za organizację przewozu ładunku przy wykorzystaniu odpowiednio dobranych dróg, środków i sposobów transportu. W grupie najbardziej popularnych środków transportu, niewątpliwie znajduje się samochód ciężarowy, który jest istotnym narzędziem pracy firmy z branży TSL.

Zgodnie z definicją, samochód ciężarowy potocznie zwany ciężarówką to pojazd składający się z ciągnika samochodowego i naczepy. Według rankingu sprzedaży ciągników w Polsce w 2016 roku, najwięcej sprzedano pojazdów marki DAF (4285), Volvu Trucks (4034) oraz Scania (3628).

Właściciele aut osobowych z całą pewnością doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba o nie dbać: jeździć na przeglądy, sprzątać, serwisować.

To samo dotyczy floty firmy transportowej. Zanim samochód ruszy w trasę musi pozytywnie spełnić odpowiednie wymogi oraz przejść szereg testów oraz badań techniczno – diagnostycznych. Samochód ciężarowy musi być wyposażony w tachograf do rejestracji czasu pracy kierowcy, ogranicznik prędkości (maksymalnie do 90km/h) i posiadać homologację producenta. Co więcej, każda firma ma określony harmonogram serwisowania pojazdów. Przeglądy mogą być wymuszone przebiegiem pojazdu (Scania), okresem eksploatacji pojazdów (DAF) oraz określone przez komputer znajdujący się w pojeździe (Mercedes).

WYPOSAŻENIE SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO

Design wnętrza ciężarówki najczęściej leży w gestii kierowców, którzy z niesłychaną starannością i dbałością o każdy szczegół zmieniają swoje kabiny w małe, stylowe mieszkanka, których nie powstydziłby się żaden stylista wnętrz. Oczywiście sam design to jedynie dodatek do obowiązkowego wyposażenia. Absolutnym i obowiązkowym minimum jest dostosowanie się do przepisów, zgodnie z którymi kierujący pojazdem musi mieć posiadać dwa trójkąty (po jednym na każdy z pojazdów), gaśnicę, apteczkę (w zależności od kraju), wyposażenie związane z zabezpieczeniem towaru (maty antypoślizgowe, pasy transportowe, kątowniki ochronne, belki rozporowe) i warunkami pogodowymi oraz niezbędne dokumenty: dowód rejestracyjny, ubezpieczenie, upoważnienie leasingu/najmu, certyfikaty związane ze spełnianiem norm UE  i najważniejsze– licencję transportową. Jeśli kierowca przewozi ładunek, który nie jest neutralny (np. ADR lub odpady), powinien również posiadać odpowiednie pozwolenia na ich transport.

 

TACHOGRAF

Zgodnie z tym, o czym wspominaliśmy wcześniej, każdy samochód ciężarowy jest wyposażony w tachograf, czyli urządzenie łączące funkcje prędkościomierza i zegara, rejestrujący przejechaną przez pojazd drogę, jego chwilową prędkość, jak również tzw. aktywność kierowcy – okres jego pracy i odpoczynku.

Kwestie sczytywania danych z tachografu cyfrowego i kart kierowców zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych. Z przepisów wynika, że każdy przewoźnik lub inny podmiot wykonujący przewozy drogowe, będący właścicielem lub użytkownikiem pojazdu, ma obowiązek pobierania danych:

z tachografu cyfrowego – co najmniej raz na 90 dni,

z karty kierowcy – co najmniej raz na 28 dni.

Obowiązek ten wynika z konieczności przedstawiana danych dotyczących aktywności kierowców urzędom transportowym, ale może być również sposobem na zoptymalizowanie działań przedsiębiorstwa i kontroli czasu pracy kierowców za granicą.

TANKOWANIE

Jeśli śledzisz nowinki, które pojawiają się na rynku transportowym, z pewnością zauważyłeś, że tęgie głowy naukowców intensywnie pracują nad zredukowaniem ilości zużywanego w branży paliwa  poprzez wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii. Już teraz agregatory można ładować panelami słonecznymi. Ze względu na to, że ropa wciąż nie jest jeszcze w pełni zastępowalna, warto co nieco wspomnieć o tankowaniu aut ciężarowych.

W przypadku ciągnika miejsce na zbiorniki znajduje się między osiami po obu stronach ramy. W zależności od swojego przeznaczenia, pojazd może mieć jeden lub dwa zbiorniki. Jeśli auto jeździ w trasy międzynarodowe, priorytetem jest posiadanie jak największych zbiorników, ponieważ daje to możliwość przejechania większego dystansu bez tankowania. W praktyce przekłada się to na realne pieniądze, bo bardzo często paliwo w kraju jest tańsze niż za granicą. W przypadku pojazdów specjalistycznych lub jeżdżących po kraju, nie są potrzebne aż tak duże zbiorniki, co więcej posiadanie jednego zbiornika powoduje niższą wagę całkowitą pojazdu, czyli możliwość zabrania większej ilości towaru.  Średnia pojemność zbiornika waha się pomiędzy 990l, a 1200l, co pozwala na przejechanie ok. 3500km bez konieczności tankowania.

WYMIANA FLOTY

Częstotliwość wymiany floty jest zależny od kilku czynników. Jednym z nich jest forma finansowania taboru, czyli to, czy przedsiębiorca decyduje się na zakup pojazdów, najem czy też leasing. Kolejną kwestią są rygorystyczne normy spalania za granicą, od której zależą stawki myta i zakazy wjazdu do miast. W skrócie, im nowsze auto i wyższa norma emisji spalin tym tańsze jest myto i większe możliwości poruszania się po państwach Unii Europejskiej.




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.