Spedytor – jak nie dać się oszukać

ABY USTRZEC SIĘ PRZED PRZYJĘCIEM ZLECENIA OD OSZUSTA LUB NIESOLIDNEGO (TEŻ NIEPŁACĄCEGO) KLIENTA, WARTO PAMIĘTAĆ  O:

 

1.  Sprawdzenie klienta, danych ładunku, (przeładunku) i dokumentów:

–   przyjmować każde zlecenie tylko w formie pisemnej, np. w e-mailu.

–   koniecznie sprawdzić wiarygodność firmy – np. przez uzyskanie referencji od innych
zleceniobiorców tego klienta, sprawdzenie klienta przez wywiadownię gospodarczą, giełdę
transportową;

–   nie   przyjmować zleceń od klientów którzy zalegają nam z zapłatą  za poprzednio
wykonane usługi, bądź prowadzone są przeciwko nim postępowania sądowe o zapłatę, także
jeśli postępowania te zostały zakończone mimo, że klient oferuje np. bardzo dobre warunki
finansowe; tego typu zlecenia można przyjąć ale tylko za przedpłatą;
godne polecenia jest zrobienie w firmie tzw. ,,czarnej listy” nieuczciwych kontrahentów;

–  poprosić o dokumenty założycielskie klienta – najlepiej przesłane drogą pocztową,
(a w najgorszym przypadku w postaci skanów drogą e-mailową, a potem pocztową).

– dążyć do zawarcia pisemnej umowy z klientem, w szczególności w przypadku dużej ilości
ładunków, powtarzających się operacji transportowych lub wysokiej wartości ładunku;

– sprawdzić koniecznie rodzaj i wartość towaru; dotyczy to w szczególności transportu
drogowego, gdzie podaje się często lakoniczne określenia, typu: ,,33 palety”,
,,auto standardowe”, ,,LKW 13,6m standard”, itp. zwroty bez podania nawet nazwy
ładunku. W przypadku ładunków o wysokiej wartości, np. powyżej 100 000 EUR, najlepiej
pozyskiwać zlecenia tylko od znanych zleceniodawców;

–  w przypadku kontroli dokumentów, które są niezbędne do przeprowadzenia odprawy celnej,
zachować szczególną staranność przy weryfikacji otrzymanych oryginalnych dokumentów,
pod kątem ewentualnych nieprawidłowości bądź fałszerstw w tych dokumentach.

2.   Weryfikacja stosowanych przez nieznanego zleceniodawcę środków łączności:

–   Jeżeli zleceniodawca kontaktuje się przy pomocy telefonu komórkowego, podjąć
dodatkowe środki ostrożności. Należy sprawdzić dane kontaktowe bezpośrednio w
firmie zleceniodawcy lub poprzez giełdę transportową – jeśli klient jest na niej
zarejestrowany.

–    Przy wysyłaniu istotnych pism, warto sprawdzać wiadomości przesłane przez
zleceniodawcę drogą elektroniczną (źródło wiadomości sprawdza się prawym przyciskiem
myszki, po najechaniu kursorem na daną wiadomość), a najlepiej prosić o dodatkowe
potwierdzenie telefaksem i listownie.

–   W przypadku wiadomości przesłanych telefaksem sprawdzić autentyczność numeru
telefaksu.

–   W przypadku otrzymania telefaksem istotnych informacji od zleceniodawcy –
dotyczących np. zmian kadrowych, zmiany struktury organizacyjnej, dopominać się o
przesłanie tej informacji także drogą pocztową.

opracowane przez PISiL




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.