Spedytor idealny, czyli jak złość efektywności szkodzi!

Cechy spedytora

Moment, w którym chwalisz się awansem wśród znajomych to duma, najprawdopodobniej wydanie połączone z domieszką satysfakcji. A jak nazwać moment, w którym chwalisz się awansem wśród znajomych, wiedząc, że jeden z nich właśnie stracił pracę? Brak empatii? Złośliwość? Chęć upokorzenia? Czy może po prostu draństwo?

Tutaj pojawia się znacznie szersze spektrum różnych związków przyczynowo – skutkowych oraz emocji, które niezależenie, czy to nam się podoba, czy nie – towarzyszą nam na każdym kroku.

Są takie, które wywołują uśmiech, lekki rumieniec, szybsze bicie serca… ale jak wszyscy doskonale wiemy, są i takie, przez które na naszych skroniach pojawiają się kropelki potu (i to bez przebiegnięcia kilku kilometrów w obcisłych dresach), pięści bezwarunkowo się zaciskają, a my mamy ochotę chwycić coś, co aktualnie mamy pod ręką i z impetem rzucić w ścianę.

Od pewnego czasu na łamach naszego portalu staramy się przybliżyć Wam pracę spedytora: wyzwania, z jakimi w codziennej pracy najczęściej musi mierzyć, co powinien robić w sytuacjach kryzysowych oraz jak wygląda jego dzień po godzinach pracy. Dziś nadszedł czas, żebyście jeszcze bliżej poznali sylwetkę potencjalnego kandydata na spedytora.

W wyborze zawodu bardzo istotnym elementem jest zdefiniowanie własnych cech charakteru, osobowości. Poznajmy je poprzez obserwację naszego podejścia do samych siebie, pracy oraz innych osób. Ujawniają się one w naszym zachowaniu i czynnościach, jakie na co dzień wykonujemy. Krótko mówiąc – cechy charakteru określają zachowanie się człowieka, a jednocześnie różnicują ludzi.

SPEDYTOR IDEALNY

Jaką osobowość powinien posiadać spedytor idealny? Jakie cechy pomagają mu w wykonywaniu codziennych działań, a jakie mogą to znacząco utrudniać?

Zdecydowaliśmy się zrobić mały wywiad środowiskowy i zapytać zaprzyjaźnionych spedytorów, co oni sądzą na ten temat. Nie mogliśmy lepiej trafić! Okazało się, że są perfekcyjnym źródłem informacji! Dzięki nim udało nam się stworzyć listę 10 najważniejszych cech, jakie powinien posiadać spedytor idealny.

SKRUPULATNOŚĆ

Bez odpowiedniego skupienia, staranności oraz dokładności bardzo łatwo jest popełnić błąd, który może kosztować nie tylko dużo nerwów (zarówno klienta, kierowcę oraz samego spedytora), ale może okazać się również bardzo kosztowny dla firmy.

CIERPLIWOŚĆ

Nie bez powodu mawia się, że cierpliwość jest cnotą. Czy wyobrażacie sobie spedytora, który decyduje się na zakończenie współpracy z danym klientem, bo pojawia się nieporozumienie? Zdecydowanie! To moment, w którym trzeba zacisnąć zęby i starać się załagodzić lub zupełnie zneutralizować konflikt.

ELASTYCZNOŚĆ

Oczywiście nie chodzi tu o szpagaty, czy też szalone konfiguracje akrobatyczne na trapezie. Mamy na myśli umiejętność dostosowania się do zmienność warunków pracy, uzależnionej od wielu czynników, na które nie zawsze możemy mieć wpływ.

OTWARTOŚĆ

Komunikacja i zdolność odpowiedniego artykułowania swoich myśli to priorytety w pracy spedytora. Konieczność prowadzenia setek rozmów tygodniowo z kierowcami, przewoźnikami oraz klientami sprawiają, że czy tego chcemy czy też nie stajemy się bardziej otwarci.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Ta cecha jest istotna nie tylko w pracy spedytora. Musimy być świadomi, że poczuwanie się do odpowiedzialności świadczy o naszej dojrzałości i buduje zaufanie u innych. Unikanie chowania głowy w piasek sprawia, że stajemy się partnerami godnymi zaufania, z którymi warto podejmować współpracę.

PODZIELNOŚĆ UWAGI

Kiedy dzwoni telefon stacjonarny, komórkowy, wyświetlają się najróżniejsze komunikatory, a skrzynka mailowa pęka w szwach, naszej koncentracji zostaje rzucona rękawica. To moment, w którym należy podjąć wyzwanie i postarać się jak najszybciej wyjść z sytuacji kryzysowej. Na początku rzeczywiście – może być ciężko, ale co nas nie zabije to nas wzmocni!

DYSTANS DO SIEBIE

To nie tylko poczucie humoru! Zachowanie dystansu do samego siebie to również zachowanie dystansu do własnych pomysłów i przekonań. Spedytor idealny musi mieć swoje zdanie i opinię, ale powinien czasem spojrzeć na jakąś kwestię chłodnym okiem.

ASERTYWNOŚĆ

Asertywność często kojarzy się przede wszystkim z umiejętnością mówienia „nie”, ale takie potoczne rozumienie asertywności bardzo ją zubaża. Asertywność to również umiejętność przyjmowania informacji pozytywnych, udzielania pochwał innym, zdolność rozumienia i wyrażania emocji, reagowanie na krytykę i atak, wyrażanie oczekiwań. Wiąże się z poszanowaniem praw drugiego człowieka i naszych. Bez rozumienia i akceptowania siebie trudno będzie nam bowiem zrozumieć prawa innych i uszanować ich granice.

UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W GRUPIE

W większości zawodów, które wykonujemy pracujemy w zespołach. Praktycznie trudno wyobrazić sobie stanowisko, na którym nie musielibyśmy z nikim współpracować. To samo dotyczy zawodu spedytora. Dlatego, umiejętność pracy w zespole jest jedną z najbardziej poszukiwanych przez pracodawców kompetencji.

UMIEJĘTNOŚĆ PRACY POD PRESJĄ CZASU

Odporność na stres nie polega na zupełnym jego nie odczuwaniu i przysłowiowym „spływaniu jak po kaczce”, a raczej na umiejętności odbicia go i wykorzystania w pozytywny sposób. Należy nauczyć się reagować na sytuacje stresogenne w określony sposób, prowadzący do uspokojenia i oczyszczenia umysłu na tyle, aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla problemu.

UMIEJĘTNOŚĆ KONTROLOWANIA ZŁOŚCI

Nie od dziś wiadomo, że złość piękności szkodzi, a przypadku spedytora idealnego – wpływa także na efektywność!

 

Na podstawie: psychologiasprzedazy.biz, zwierciadlo.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.