Polska potęgą transportową – za co cenią nas inwestorzy motoryzacyjni?

Zdjęcie: Wikipedia

W planach budowy nowych fabryk dla branży motoryzacyjnej, wielu inwestorów wybierając lokalizację na pierwszym miejscu stawia Polskę. Prezentujemy wyniki badania, które przeprowadziła firma Delloite, pytając działających w Polsce inwestorów o to, jak oceniają swoją decyzję. Raport zawiera aktualne poglądy i prognozy 80 menedżerów ze spółek z branży motoryzacyjnej działających w sześciu krajach Europy Środkowej: Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii. Dziś w tym regionie przemysł motoryzacyjny jest jednym z wiodących. Z danych wynika, że już 1 na 3 samochody w Unii Europejskiej produkowany jest w Europie Środkowo-Wschodniej. 75% firm motoryzacyjnych wybrało ten rejon ze względu na niskie koszty pracy. Jako największą wadę te same przedsiębiorstwa wskazują brak przejrzystości systemu prawnego.

 

Polska liderem!

97% ankietowanych przedstawicieli przedsiębiorstw nie planuje zmieniać lokalizacji w okresie następnych 5 lat, jednak gdyby mieli to zrobić, wybraliby Polskę. Taką odpowiedź wybrali wszyscy pytani, którzy prowadzą działalność w naszym kraju. Ankietowanych zapytano także, który kraj wybraliby w przypadku planów otwarcia nowego zakładu. 34% z nich wskazało Polskę, 16% Bułgarię, natomiast Węgry i Rumunia znalazły się na trzecim miejscu z 11%. Słowacja i Czechy były tylko nieznacznie za nimi, z odpowiednio 10%. i 9%. Połowa reprezentantów firm posiadających hale produkcyjne na Słowacji, planując otwarcie nowego zakładu produkcyjnego, wybrałaby nasz kraj. Żadna z przebadanych firm nie zamierza przenieść działalności poza Europę Środkowo-Wschodnią!

Plusy i minusy

Firmy pytane o zalety i wady kraju, w którym prowadzona jest działalność, jako największe zalety wskazały koszty pracy (75%), dostępność wykwalifikowanej siły roboczej (55%)
oraz korzystny system podatkowy (36%). Z drugiej strony za największe wady uznane zostały: niewystarczająca wiarygodność i stabilność systemu prawnego (46%), słabo rozwinięty system edukacji (38%) oraz braki w zakresie infrastruktury transportowej (34%).

Jednakże należy wziąć pod uwagę, że 1/3 ankietowanych zaczyna negatywnie ocenia dostępność pracowników. Problem jest najbardziej widoczny na Słowacji i Czechach. Coraz bardziej intensywne inwestycje w nowe technologie oraz wdrażanie kolejnych elementów nowatorskiej koncepcji Przemysł 4.0 sprawiają, że rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, których niełatwo pozyskać podczas rekrutacji.

Wiele do życzenia pozostawiają również podatki i przejrzystość systemów fiskalnych. Negatywnie na koszty działalności przekłada się też słaby stan infrastruktury drogowej. Kolejny istotny czynnik, tj. koszty energii i mediów, jest mocno zróżnicowany w naszym regionie. Prąd najdroższy jest w Polsce, podczas gdy niskimi kosztami energii najbardziej cieszą się inwestorzy, którzy zdecydowali się na Bułgarię.

Inwestycja w edukację

Coraz większe trudności w pozyskaniu dobrych pracowników i kłopoty systemów edukacji sprawiły, że aż 89% spółek motoryzacyjnych inwestuje w szkolenia wewnętrzne pracowników, aby doskonalić ich umiejętności, które są faktycznie potrzebne w pracy. W szczególności wskazywali na nie menedżerowie z Polski, Bułgarii, Czech i Rumunii. Duża część badanych współpracuje również w tym zakresie ze szkołami publicznymi i profesjonalnymi instytucjami szkoleniowymi (64%.).

Wzrost produkcji i nowe cele

Celem na przyszłe lata dla 74% kierownictw firm jest zwiększenie zdolności produkcyjnych. 80% z nich ma siedziby w Polsce oraz w Bułgarii. Tylko 6% przedsiębiorstw utrzymuje, że nie ma takich planów. Dla 76% inwestycje oznaczają innowacyjność produktów, dla 66% – edukację pracowników.

Co istotne, 69% dostawców, którzy współpracują z koncernami motoryzacyjnymi, pomimo braku jednoznacznego sygnału od producentów, planuje zwiększenie produkcji w ciągu najbliższych 5 lat. Jakie mają oczekiwania? 18% wskazało na optymalizację ceny. Dostawcy na analogiczne pytanie odpowiedzieli następująco: 43% oczekuje partnerstwa, 40% stabilności. Warto zwrócić również uwagę na to, że przewidywalność zamówień (stanowi 36%) stała się ważniejsza niż korzystniejsze ceny (34%). Wynik można interpretować tak, że dla dostawców większą wartością niż dobre warunki cenowe stała się jakość współpracy i chęć budowania długofalowych relacji.

 

Marek Turczyński, przedstawiciel ankietującej firmy słusznie zauważa, że badanie zwraca uwagę na fakt, iż producenci samochodów na dobre zagościli w Polsce, Słowacji, Czechach, Węgrzech, Bułgarii i Rumunii. Dodaje również, że państwa regionu Europy Środkowo-Wschodniej mogą ze spokojem i optymizmem myśleć o perspektywach rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w swoich krajach. Jest oczywiście kilka obszarów (edukacja, nieprzejrzyste systemy prawne i podatkowe), które negatywnie wpływają na rozwój. Jednakże zarówno średnio- i długoterminowe perspektywy dla branży motoryzacyjnej w tym regionie są dobre. Plany inwestycyjne spółek oraz coraz lepsze relacje z klientami dają podstawy do optymizmu w kwestii przemysłu motoryzacyjnego w Europie Środkowej. Pozostaje tylko cieszyć się z takiego obrotu spraw i trzymać kciuki, by ta gałąź naszej gospodarki nadal rozwijała się tak prężnie, jak dotychczas.

 

Na podstawie: log24.pl

 




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.