Niebezpieczne skutki zmęczenia kierowcy – kilka faktów i porad

• Czujność i wydajność kierowcy są znacznie bardziej związane z porą dnia niż czasem poświęconym na wykonanie przewozu. Przypadki senności wśród kierowców występują 8 razy częściej między północą a 6:00 rano niż w innych okresach dnia
• Podczas dziennego okresu odpoczynku kierowcy śpią średnio 5 godzin, co daje wynik o 2 godziny mniejszy od tzw. „snu idealnego” który trwać powinien 7 godzin.
• Samoocena kierowców pod względem ich poziomu czujności nie koreluje z obiektywnym pomiarem ich wydajności. Kierowcy najczęściej przeceniają swoje możliwości oraz nie są w stanie dobrze ocenić własnego poziomu czujności.
• Zadbaj o odpowiedni odpoczynek przed rozpoczęciem kolejnego dnia
• Upewnij się, że podczas jazdy odpowiednio się „dotlenisz”. Jeśli to możliwe, wietrz często kabinę i oddych świeżym powietrzem
• Nie polegaj nigdy na kawie lub narkotykach by zniwelować zmęczenie. Zatrzymaj pojazd i odpocznij. Twoje życie jest ważniejsze.
• Podczas zimy nigdy nie prowadź ciężarówki z ciepłym nawiewem, zwłaszcza skierowanym w okolice twarzy
• Nigdy nie jedź z włączonym światłem kabiny. Jest to męczące dla oczu i zniekształca twoją wizję
• Podczas dni wolnych postaraj się zachować dotychczasowy rytm w zasypianiu i długości snu, by był on maksymalnie zbliżony do snu podczas dni spędzonych w pracy
• Podczas dni wolnych nie poświęcaj snu i wypoczynku na rzecz innych zajęć lub hobby. Zadbaj o odpowiedni odpoczynek
• Unikaj spożywania alkoholu zaraz przed snem

Jeśli poczujesz się senny na drodze, spróbuj skorzystać z tych rad:
• Ruszaj oczami! Przenoś szybko uwagę z jednego punktu w drugi. To pozwoli na tymczasowe poprawienie koncentracji.
• Zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu, pooddychaj świeżym powietrzem.
• Zrób sobie spacer lub wykonaj kilka ćwiczeń
• Odśwież się – umyj zęby i twarz
• Wypij filiżankę kawy
• Zdrzemnij się
• Zjedz zdrowy posiłek, np orzechy i świeże owoce




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.