Czy można liczyć na odszkodowanie z powodu zalania pojazdu?

Czy można liczyć na odszkodowanie z powodu zalania pojazdu?
Zdjęcie: maxstrz (Flickr)

Pogoda coraz częściej płata figle, stwarzając zagrożenie dla kierowców. Długotrwałe, intensywne opady zdarzają się już nie tylko w okresie letnim, w związku z czym zalecana jest wzmożona uwaga podczas przemieszczania się po drogach, by nie wpaść w poślizg wodny.

W przypadku ulewy może również dojść do zalania pojazdu. Coraz częściej dochodzi do gwałtownych burz, które w kilkanaście minut potrafią zamienić ulicę w rwący potok, zatapiając zaparkowane przy niej samochody. Czy właściciel takiego auta ma prawo do odszkodowania?

Odszkodowanie za zalanie mimo braku autocasco?

W przypadku zalania można starać się o odszkodowanie mimo braku polisy autocasco. Można starać się o to, gdy do zalania doszło ze względu na czyjeś zaniedbanie lub wadliwe wykonanie zabezpieczeń.

O odszkodowanie mimo braku autocasco można starać się, gdy samochód został zalany ze względu na nieprawidłowo wykonaną instalację kanalizacyjną. Inny honorowany przypadek to ten, w którym nastąpiło uszkodzenie samochodu przez stare lub chore drzewo, które nie zostało wycięte na czas przez miejskie służby i wskutek napływu wody lub powiewów wiatru runęło na ziemię. Każdorazowo sprawa jest jednak rozpatrywana w sposób indywidualny i nie ma gwarancji otrzymania pieniędzy.

A co, gdy mamy ubezpieczenie AC?

W znacznie lepszej sytuacji znajdują się kierowcy, którzy posiadają AC – najlepiej z dodatkowymi pakietami. Na miejscu zjawi się rzeczoznawca, który oszacuje straty. Kolejnym krokiem jest gotówkowy lub bezgotówkowy sposób naprawy samochodu.

Jeśli samochód został zatopiony i długo znajdował się w wodzie, to rzeczoznawca określa, czy do naprawienia zniszczeń wystarczy zwykłe osuszenie i wyczyszczenie auta, czy też potrzebne są dodatkowe czynności. W przypadku nowoczesnych aut naszpikowanych elektroniką zalanie pojazdu może oznaczać wydatki takiej skali, że zostanie orzeczona szkoda całkowita. Wówczas określa się wartość samochodu przed zdarzeniem i odejmuje od niej wartość wraku.

Pamiętaj o udokumentowaniu i zgłoszeniu zniszczeń

Bez względu na to, jaka będzie droga likwidacji szkody, podstawą do dochodzenia odszkodowania jest udokumentowanie zniszczeń i zgłoszenie ich. Warto wykonać zdjęcia stanu samochodu przed jego odholowaniem lub przestawieniem. Jeśli chcemy dochodzić odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC, trzeba mieć świadków, którzy opiszą sytuację przed sądem. Pamiętajmy też, że nie wolno przekroczyć terminu zgłoszenia szkody określonego przez danego ubezpieczyciela. W praktyce im szybciej zdecydujemy się na ten krok, tym lepiej.

Firmy ubezpieczeniowe będą oczywiście starały się zmniejszyć swoją odpowiedzialność. Jednym ze sposobów na obniżenie odszkodowania jest udowodnienie, że właściciel auta zaniedbał starania o samochód czy przyczynił się do powstania szkody. Może tak być na przykład jeśli spróbujemy uruchomić silnik auta, które było zupełnie zalane, bez wcześniejszego oddania go w ręce mechanika. Jako zaniedbanie może zostać również odczytane zaniechanie przestawienia samochodu (o ile mogliśmy to zrobić) jeśli wiadomo było, że należy spodziewać się powodzi.

Czy samochód po powodzi nadaje się do dalszego użytkowania?

Wiele zależy tu od tego, jak bardzo został zalany, jak długo to trwało i gdzie do tego doszło. Często nie opłaca się naprawiać zniszczonego pojazdu, we wnętrzu którego zatrzymały się elementy innych zniszczonych obiektów. Po opadnięciu wody auto jest często poobijane. Bywa, że uszkodzenia karoserii mają nawet te samochody, które w czasie powodzi były zamknięte w garażu. Czasami woda, nim dostanie się do wnętrza, unosi auto, a to obija się o ściany budynku.

Uszkodzenia blacharskie to jednak tylko jeden z problemów właściciela zalanego samochodu. W kabinie pasażerskiej przeważnie wszędzie znajduje się piasek i muł, którego wyczyszczenie graniczy z cudem. Przesiąknięte zgnilizną obicia tapicerskie dają się we znaki nieprzyjemnym zapachem.

Poza wnętrzem kabiny pasażerskiej oczywiście uszkodzeniu mogą podlegać elementy elektroniki i silnik. Wymiana zniszczonych podzespołów i zalanych wiązek elektrycznych często jest tak droga, że przesądza o skierowaniu samochodu na złom.

 

Na podstawie: autokult.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.