Kontrola 45h regularnego odpoczynku w praktyce

Kontrola 45h regularnego odpoczynku w praktyce

Zasady odbioru 45-godzinnego odpoczynku wprowadzone wraz z pakietem drogowym wciąż budzą kontrowersje. Co kilka tygodni docierają do nas nowe informacje związane z tym zagadnieniem. Postanowiliśmy sprawdzić, jak działa kontrola 45h regularnego odpoczynku w praktyce.

 

Jak to wygląda w Krajach Beneluksu? Holandia i Belgia z zakazem 45h odpoczynku

W czerwcu ubiegłego roku, krótko po zatwierdzeniu nowych zasad pakietu drogowego wspominaliśmy o kontrolach w Belgii. Warto dodać, żę kontrola kart kierowcy w Belgii odbywa się przy pomocy programu komputerowego Globo Fleet.

Od lutego 2018 roku obowiązuje zakaz odpoczynku w kabinie powyżej 45 h w Holandii. Tak jak pisaliśmy tutaj za złamanie zakazu obowiązuje kara w wysokości 1500 euro.

 

Niemcy: kary za 45h odpoczynek w kabinie

Kontrola 45h regularnego odpoczynku w praktyce jest w ostatnich tygodniach prowadzona w Niemczech. Kilka dni temu pojawiło się pytanie, czy odpoczynek trwający 44 godziny należy już traktować jako ten regularny tygodniowy, czy też nie.

Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego w Niemczech (BAG) potwierdził, że kara 500 e dla kierowcy i 1500 e dla przedsiębiorstwa będzie nakładana tylko i wyłącznie w przypadku, gdy kierowca odebrał regularny tygodniowy odpoczynek w kabinie pojazdu trwający co najmniej 45h. Odpoczynek trwający mniej niż 45h nie będzie uznany za regularny tygodniowy odpoczynek w rozumieniu Rozporządzenia (WE) nr 561/2006, a co z tym związane – w sytuacji gdy kierowca odbierze, np. 44-godzinny odpoczynek, kara zostanie nałożona tylko za godziny brakujące do regularnego tygodniowego odpoczynku.

 

Niemcy: Zasady kontroli odpoczynku kierowcy

Po pierwsze, zostaje ustalone z kierowcą, jaką przerwę odbiera – czy jest to odpoczynek skrócony, czy regularny. W tym celu kontrolerzy przedstawiają kierowcy odpowiednie druki sporządzone w kilku językach. Rodzaj przerwy jest również konsultowany z zapisami na karcie kierowcy. Jeżeli kierowca odbiera skrócony odpoczynek, to kontrola jest już zakończona.

Natomiast jeżeli kierowca podczas kontroli zrobi pauzę między 24h a 45h, kontrolerzy nie mogą nic zrobić – kierowca może odpoczywać nawet 44h i jechać dalej, bo zostałoby to uznane za skrócony odpoczynek. Właściwie w takim przypadku BAG musiałby czekać do rana i danego kierowcę ponownie skontrolować albo przekazać sprawę policji.

Jak kierowcy próbują obejść zakaz?

Kierowcy, którzy przyjeżdżają busami ze swojego kraju uzupełniają czas odpoczynku dopiero, gdy wyruszają. Co więcej, kierowcy zaciągają zasłony w kabinie, wysiadają z pojazdu i nie wracają aż do zapadnięcia zmroku. Zgodnie z prawem, kierowcy, którzy przebywają poza pojazdem i zaprzeczają, że są kierowcami danego pojazdu, mogą być poddani przez policję jedynie kontroli dokumentów.

Ponadto w niedzielę przeprowadzanych jest tylko 5% kontroli. Należy pamiętać o tym, że urzędnicy BAGu także podlegają przepisom o czasie pracy i dla własnego bezpieczeństwa nie prowadzą kontroli po zmroku.

Wielu kierowców wie także, że nie mogą odbierać 45h przerwy na terenie Niemiec. Niektórzy parkują na terenie Austrii, Szwajcarii i Holandii. W tych krajach ten zakaz również obowiązuje, ale praktycznie nie jest kontrolowany.

 

Niemcy: kontrola 45h regularnego odpoczynku w praktyce

Podczas ostatniej kontroli przeprowadzonej przez sześć zespołów BAG, skontrolowanych zostało 53 kierowców, 3 z nich zrobiło 45h przerwę. W Aachen skontrolowano 25 kierowców, w przypadku 6 z nich stwierdzono wykroczenie. Pobrana została kaucja na poczet grzywny. Sama akcja trwała 45 minut.

 

Hiszpania: Kara za odbiór 45h odpoczynku od 1 lipca 2018

Uwaga kierowcy! Na wprowadzenie kar za odbiór 45h odpoczynku w kabinie decydują się także władze Hiszpanii. Hiszpański związek przewoźników Fenadismer potwierdził, że w Ministerstwie trwają prace nad nowelizacją ustawy, która wprowadzi zakaz odbierania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu.

Na chwilę obecną wysokość kary nie jest znana. Zakaz zacznie obowiązywać najprawdopodobniej od 1 lipca 2018 r.

O karach nakładanych w innych krajach Europy można poczytać tutaj.

Na podstawie: koben.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.