Koniec ery silników Diesela?

Koniec ery silników Diesela?
Zdjęcie: Matthias Ripp (Flickr)

Na rynku motoryzacyjnym z miesiąca na miesiąc coraz bardziej zauważalne są zmiany w podejściu kierowców do kwestii ekologicznej jazdy. Dużo mówi się o odnawialnych źródłach energii, które mogą stać się przyszłością obecnie stosowanych paliw (niedawno pisaliśmy np. o samochodach elektrycznych i silnikach wodorowych). W zeszłym tygodniu przedstawialiśmy wyniki badań, wg których spaliny z Diesli powodują ponad cztery tysiące ludzkich zgonów rocznie.

W pierwszej połowie 2017 roku ilość rejestracji samochodów zasilanych olejem napędowym spadła w Europie o 4,3%. Taki wynik ma też następstwo w sprzedaży silników Diesla. W najnowszym raporcie JATO Dynamics opublikowano, że udział Diesla na motoryzacyjnym rynku jest obecnie na poziomie 45,3%. Jest to wynik najgorszy od 2009 roku, kiedy udział tego rodzaju napędu wynosił 44,4% rynku. Czy to oznacza koniec ery silników Diesla?

 

Rozwiązania ekologiczne bardziej atrakcyjne

Znaczące zmiany w motoryzacyjnych trendach obserwowane są od 2012 roku. Wtedy rozpoczęła się stopniowa rezygnacja z silników wysokoprężnych na rzecz benzynowych oraz napędów hybrydowych i elektrycznych, co podkreślają autorzy raportu „Europe H1 2017: diesel car registrations at their lowest share since 2009”.

Wg JATO Dynamics spadek popularności silników Diesla spowodowany jest rozwojem technologii silników benzynowych oraz wsparciem przez projekty rządowe sprzedaży rozwiązań alternatywnych. Ponadto rośnie świadomość samych użytkowników, którzy mają na uwadze nie tylko niższe spalanie, lecz także mniejszą emisję szkodliwych substancji do środowiska.

Co więcej, na zmianę trendów na wpływ systematycznie zwiększająca się ilość zakazów poruszania się po europejskich miastach autami z silnikami Diesla oraz afera z 2015 roku, związana ze świadomym manipulowaniem przez niektórych producentów wskaźnikami emisji spalin w modelach wyposażonych w silnik Diesla.

 

Spadek sprzedaży silników Diesla w Europie

Europa, która od lat była uważana za najlepszy rynek dla samochodów z silnikami Diesla, stopniowo odwraca się od tej technologii. Rekordowe spadki udziału rejestracji aut zasilanych olejem napędowym odnotowano w Hiszpanii (20% w ciągu 9 lat) oraz Francji (30% w ciągu 9 lat). Na innych rynkach również można zauważyć wyraźny trend spadkowy – dla przykładu w Niemczech udział diesla spadł w ciągu ostatnich 9 lat z 45% do 41%, a w krajach Beneluksu z 54% do 35%.

Po raz pierwszy od 9 lat silniki Diesela nie dominują w Europie. Przy zakupie małych i kompaktowych samochodów kierowcy najczęściej wybierają silniki benzynowe, dzięki czemu stanowią połowę rynku europejskiego.

Porównując dane z pierwszego półrocza 2016 i 2017 roku pod kątem liczby rejestracji, można zauważyć, że prawie we wszystkich europejskich krajach (wyjątkiem są tylko Włochy oraz Dania) odnotowano spadki udziału samochodów z silnikami Diesla. Największy spadek nastąpił w Grecji (-9%.) oraz Austrii i Hiszpanii (-6,8%). W Polsce rynek dla tej technologii zmniejszył się o 3,5%.

 

Nastała moda na alternatywę

Z biegiem lat zauważalny jest wzrost popularności napędów alternatywnych. Zaznaczmy, że w pierwszej połowie 2008 roku rejestracje samochodów AFV (Alternative-Fuelled-Vehicles) stanowiły zaledwie 0,4% całego europejskiego rynku. Dziesięć lat później ich udział wzrósł do poziomu 4,2%.

W Europie w pierwszym półroczu 2017 roku najwięcej, bo 58 600 samochodów AFV, zostało zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii. Na kolejnych miejscach znalazła się Francja (52 400 aut) oraz Niemcy (47 900 aut). Największe wzrosty w tym segmencie odnotowano w Słowacji (+199%) Słowenii (+178 %) oraz na Węgrzech (+164%). Co więcej w Norwegii AFV stanowią aż 47%. rejestracji nowych samochodów, zaś w Finlandii i Szwecji po 9 %. Kraje skandynawskie zdecydowanie dominują pod tym względem nad resztą Europy.

Wzrost popularności napędów alternatywnych jest wyraźnie dostrzegalny również na polskim rynku. Według danych Instytutu SAMAR w pierwszym półroczu 2017 roku w Polsce zarejestrowano 8594 samochody hybrydowe, o 90% więcej niż w tym samym okresie 2016 roku (4508 egz.).

 

Czy to naprawdę koniec ery Diesla w Europie?

Specjaliści JATO Dynamics prognozują, że perspektywy dla technologii Diesla w w Europie nie są pozytywne. W ciągu najbliższych trzech lat udział rejestracji samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym zwiększy się do około 10 % kosztem ilości rejestracji samochodów napędzanych olejem napędowym, których udział spadnie do 35 %. Wg szacunków rynek aut z napędem benzynowym pozostanie na stabilnym poziomie.

 

Na podstawie: motofakty.pl

 




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.