Kabotaż EU – zasady przybliżone

kabotaż

Kabotaż to transport towarów między dwoma punktami na obszarze tego samego państwa z użyciem pojazdu zarejestrowanego w innym kraju.

Przykład: zarejestrowane w Polsce auto ładuje w Feuquieres Francja z rozładunkiem w Chateaubernard Francja.

Transport kombinowany to forma transportu intermodalnego, gdzie pierwsza lub ostatnia jego część jest realizowana poprzez transport drogowy, a inne części realizowane są z użyciem transportu kolejowego lub morskiego.

  • długość odcinka w transporcie morskim musi być dłuższa niż 100km
  • długość odcinka w transporcie drogowym nie może przekraczać 150km

Jeśli te warunki zostaną spełnione, kabotaż nie znajduje swojego zastosowania.
Transport kombinowany nie posiada ograniczeń co do liczby przewozów.

Przykład: pobieramy kontener w Gdyni (ze Szwecji) z rozładunkiem w Gdańsku.

Kabotaż jest dozwolony jedynie po przewozie międzynarodowym z załadowanym kontenerem z użyciem tego samego pojazdu (kierowca może się zmieniać)

Przykład: załadunek w Amiens Francja. Zdanie kontenera w Zeebrugge Belgia.

Dozwolone są 3 trasy kabotażowe. Przewozy te muszą odbyć się na przestrzeni 7 dni kalendarzowych. W ciągu tych 7 dni i po zrealizowanym przewozie międzynarodowym, dozwolony jest 1 kabotaż na terenie innego kraju EU. Ten przewóz z kolei musi odbyć się w przeciągu 3 dni od wjazdu NA PUSTO do danego kraju.

Bardzo ważne jest należyte wypełnienie CMR. W przypadku wymieniających się kierowców, zaleca się pozostawienie w kabinie pojazdu CMR z ostatniego przewozu kabotażowego, co w razie kontroli pozwala uniknąć wielu nieprzyjemności. W przewozach kombinowanych zachodzi również konieczność posiadania pieczątki terminalu wydającego kontener (odpowiedni wpis umieszczony na CMR)

W skrócie:

Transport międzynarodowy – nie jest problemem

Transport lokalny:

  • po trasie międzynarodowej
  • maksymalnie 3 przewozy lokalne lub 1 międzynarodowy (wjeżdżając na pusto do innego kraju EU)
  • wszystkie CMR z transportów lokalnych i międzynarodowych należy pozostawić w aucie w razie kontroli

Kombinowany transport lokalny:

  • używamy terminali najbliższych miejsca rozładunku
  • dbamy o poprawnie wypełnione CMR

Inne: 

  • po przewozie międzynarodowym kierowca może przez cały dzień wykonywać przerzuty kontenerów między terminalem a np bazą kontenerową lub realizować przewozy  lokalne na dystansie do 150km (następna trasa musi być międzynarodowa)
  • po przewozie międzynarodowym dozwolone są maksymalnie 3 przewozy lokalne, gdzie podczas jednego z nich kierowca udaje się na załadunek NA PUSTO (następna trasa musi być międzynarodowa)
  • po przewozie międzynarodowym dozwolony jest maksymalnie 1 przewóz lokalny na dystansie ponad 150km (następna trasa musi być międzynarodowa)




3 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.