Jak zapobiegać awariom klimatyzacji? Cz.1

Jak zapobiegać awariom klimatyzacji?
Zdjęcie: autoklimatyzacja.wroclaw.pl

Wszystko działa tak długo, aż się zepsuje… Znasz taką sytuację , prawda? Opowiemy Wam o jednym z najbardziej niezbędnych elementów w naszych samochodach, bez których nie da się przetrwać gorących dni. Klimatyzacja to w dzisiejszych czasach rzecz podstawowa. Wspominaliśmy już pokrótce o tym jak działa i podawaliśmy niezbędne informacje, jak należy o nią dbać.  Coraz mniej osób kupuje auto, które w wyposażeniu wnętrza nie uwzględnia tego elementu.

Jak każda rzecz, klimatyzacja oczywiście psuje się. Bywa tak, że nadmiernie zanieczyszczona jest nie do naprawienia. Aby działała poprawnie i bez zarzutu, należy troszczyć się o nią – niezbędne są regularne przeglądy. Natomiast większość kierowców zamiast dbać o układ klimatyzacji przez cały rok, przeważnie udaje się do warsztatu dopiero wtedy, gdy zrobi się ciepło. A wtedy często okazuje się, że nie wystarczy czyszczenie… Czy naprawdę musi tak być?

 

Dlaczego dochodzi do awarii klimatyzacji?

Po pierwsze pamiętajmy, że może się to stać bardzo szybko! Wystarczy maleńki błąd, by do układu dostała się wilgoć, która może spowodować uszkodzenie sprężarki klimatyzacji i przyczynia się do powstawania mikro-nieszczelności w przewodach. Zły wpływ na pracę układu ma także dostarczenie do niego powietrza, podczas wymiany czynnika chłodniczego, który transportuje olej w układzie klimatyzacji.

Uszkodzenia najważniejszych elementów układu klimatyzacji najczęściej wynikają z obecności w nich zanieczyszczeń. Należy pamiętać o tym, że w momencie wyjazdu samochodu z fabryki, układ klimatyzacji jest szczelny i hermetyczny. Niestety z czasem, ze względu na zużywanie się poszczególnych elementów, mogą pojawiać się w nim nieszczelności. Problemem może być także niewłaściwa obsługa serwisowa.

 

Jak zanieczyszczenia niszczą klimatyzację?

Brud, który po dostaniu się do układu krąży w nim, z czasem odkłada się na poszczególnych podzespołach. Najbardziej narażony jest zawór ciśnieniowy, posiadający w sobie iglicę. Po pewnym czasie spiętrzające się zanieczyszczenia uniemożliwiają jej prawidłową pracę. Awaria zaworu skutkuje koniecznością przeprowadzenia tzw. „dużego serwisu”. Wymieniając bowiem sam zawór ciśnieniowy, znajdujący się w kompresorze, możemy liczyć tylko na chwilową poprawę działania układu. Skoro zapchany przez brud zawór uległ awarii, to można mieć pewność, że zanieczyszczenia znajdują się już w całym układzie klimatyzacji.

Wiadomo, że zalegające w elementach układu zanieczyszczenia, po ponownym przywróceniu jego pracy wydostaną się i nadal będą w nim krążyć. Zdarza się, że mechanicy przy okazji wymiany kompresora, spowodowanej jego zatarciem, pozostawiają w układzie niewymieniony: skraplacz, filtr-osuszacz i zawór rozprężny. To duży błąd! Procedura płukania układu w przypadku tych podzespołów jest nieskuteczna – należy je przeprowadzić po demontażu tych podzespołów, a przed prawidłowym zamontowaniem nowych. O innych błędach popełnianych w serwisach powiemy w dalszej części artykułu.

 

Jak zapobiegać awariom klimatyzacji?

Specjaliści zalecają, by przynajmniej raz w roku dokonać przeglądu klimatyzacji i jej dezynfekcji. Nawet jeśli ubytek czynnika chłodzącego nie zmusza nas do skontaktowania się z mechanikiem, klimatyzacją trzeba się zainteresować przynajmniej raz na 12 miesięcy. Na parowniku, który znajduje się tuż przed wentylatorem pobierającym powietrze do wnętrza, podczas pracy klimatyzacji skrapla się wilgoć. Nie wszystkie samochody wyposażone są w parowniki z powłoką antybakteryjną i odwadniającą, przez co zwykłe używanie klimatyzacji może prowadzić do powstawania nieprzyjemnego zapachu.

Warto mieć również na uwadze fakt, że poza brudem w układzie wentylacyjnym z łatwością zadomawiają się bakterie i grzyby, a wdychanie powietrza z tak zanieczyszczonych nawiewów może mieć fatalne następstwa dla naszego zdrowia.

 

Najczęstsze błędy serwisantów

Często zdarza się tak, że zabójcze dla niektórych części układu klimatyzacji zabrudzenia, dostarczają do układu sami kierowcy lub mechanicy. Niebezpieczne są różne dodatki, wprowadzane, by wyeliminować drobne nieszczelności. Paradoksalnie, taka ingerencja może spowodować więcej szkody niż pożytku ponieważ uszczelniacz lub dodatek uszlachetniający może wejść w reakcję z gumowymi elementami układu klimatyzacji. Takie działanie może spowodować zatkanie zaworu regulacyjnego sprężarki i zaworu rozprężnego, co prowadzi do zatarcia sprężarki i blokady układu klimatyzacji. Wprowadzane dodatki mogą także spowodować napęcznienie uszczelek w układzie klimatyzacji, a także w samej sprężarce, co stanie się przyczyną rozszczelnienia układu.

Wśród częstych błędów mechaników, zajmujących się obsługą klimatyzacji, znajduje się także dodanie innego oleju niż dedykowany przez producenta sprężarki, zalanie niewłaściwej ilości oleju lub oleju niskiej jakości, który ze względu na niewłaściwe przechowywanie wchłonął wilgoć. Trzeba pamiętać o tym, że oleje typu PAG nie mieszają się z olejami typu PAO i POE, pracują w innych zakresach temperatur. Co gorsze, olej PAO podany do oleju PAG tworzy substancję parafinopodobną, która może zatkać zawór regulacyjny, co może spowodować zatarcie sprężarki, a nawet zablokować obieg czynnika chłodzącego.

 

Mamy nadzieję, że powyższe argumenty przemówią do niezdecydowanych i skłonią ich do częstszych przeglądów układu klimatyzacji. W następnej części artykułu zaprezentujemy, jaki jest koszt poszczególnych usług w serwisach.

 

Na podstawie: autokult.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.