Hakowanie samochodów – zagrożenia

Rozwój technologii telematycznych, postępująca informatyzacja sektora transportowego oraz zapowiedzi wdrożenia koncepcji autonomicznych ciężarówek skupiają uwagę cyberprzestępców.

Jesteśmy świadkami ery postępu technik informacyjnych oraz technologii przyszłości. Większość nowinek ma na celu ułatwienie naszego życia, jednakże z nadchodzącą nowoczesnością krok w krok idą nowe problemy. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie spodziewał się, że hakerzy zainteresują się sektorem transportowym.

Hakowanie w akcji

Próby skutecznego hakowania samochodów osobowych sięgają pierwszej dekady XXI wieku. Przykładem może być test naukowców z University of California oraz University of Washington. Zespół z powodzeniem wykorzystał luki w systemach samochodowych, dzięki czemu byli w stanie przejąć kontrolę nad radiem, hamulcami oraz silnikiem.

Innym przykładem włamania się do samochodu poprzez cyberataki na urządzenia pokładowe jest sytuacja z 2016 roku. Charlie Miller i Chris Valasek, którzy pracowali dla Ubera, wykorzystali dziury systemowe Jeep’a Cherokee, dzięki którym byli w stanie zarządzać klimatyzacją oraz zatrzymać pojazd z pasażerami.

Nie tylko systemy telematyki padają ofiarami cyber ataków. Kilka lat temu można było usłyszeć o okradaniu samochodów bez śladów jakiegokolwiek włamania. Okazało się, że przestępcy za użyciem odpowiednich przedmiotów byli w stanie przechwycić fale wysyłane przez kluczyki, które otwierały lub zamykały samochód. Dzięki temu, złodzieje byli w stanie uzyskać dostęp do wielu samochodów.

Przełożenie na branżę transportową

Hakowanie samochodów osobowych nie będzie tak bardzo opłacalne jak włamanie się do systemów pokładowych ciężarówki. Te potężne maszyny stanowią cenny łup dla potencjalnych napastników. Obok ogromnej wartości przewożonego ładunku, działanie na szkodę innych firm może leżeć w interesie konkurencji.

Skuteczne włamywanie się do samochodów ciężarowych nie tylko stanowi zagrożenie ekonomiczne. Ostatnimi czasy w mediach jest głośno o zamachach terrorystycznych przeprowadzanych za użyciem samochodów ciężarowych. W momencie, gdy haker będzie w stanie kierować ciężarówką z większej odległości, z pewnością ułatwi mu to przeprowadzenie zamachu oraz powielenie liczby zamordowanych i rannych.

 

Źródło: motofakty.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.