Co warto wiedzieć o flocie transportowej?

Co warto wiedzieć o flocie transportowej?

Drogowy transport towarów to usługa, której początki sięgają czasów starożytnych, gdzie kupcy przewozili swoje towary za pomocą zwierząt lub siły nóg korzystając z bardzo ograniczonej i prymitywnej sieci dróg. W XXI w podstawą transportu drogowego są pojazdy, które pozwalają na masowy transport dóbr w o wiele krótszym czasie.

Co to jest flota transportowa?

Flota lub inaczej tabor samochodowy to zespół wszelkich środków samochodowych w ramach jednego przedsiębiorstwa. Może dotyczyć pojazdów osobowych lub ciężarowych. Zgodnie z definicją, samochód ciężarowy potocznie zwany ciężarówką to pojazd składający się z ciągnika samochodowego i naczepy, służący do transportu towarów.

Jakie wymogi musi spełniać pojazd flotowy?

Właściciele aut osobowych z całą pewnością doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba o nie dbać: jeździć na przeglądy, sprzątać, serwisować. To samo dotyczy pojazdów flotowych firmy transportowej. Zanim samochód ruszy w trasę musi pozytywnie spełnić odpowiednie wymogi oraz przejść szereg testów oraz badań techniczno – diagnostycznych. Samochód ciężarowy musi być wyposażony w tachograf do rejestracji czasu pracy kierowcy, ogranicznik prędkości (maksymalnie do 90km/h) i posiadać homologację producenta. Co więcej, każda firma ma określony harmonogram serwisowania pojazdów. Przeglądy mogą być wymuszone przebiegiem pojazdu (Scania), okresem eksploatacji pojazdów (DAF) oraz określone przez komputer znajdujący się w pojeździe (Mercedes).

Wyposażenie samochodu ciężarowego

Design wnętrza ciężarówki najczęściej leży w gestii kierowców, którzy z niesłychaną starannością i dbałością o każdy szczegół zmieniają swoje kabiny w małe, stylowe mieszkanka, których nie powstydziłby się żaden stylista wnętrz. Oczywiście sam design to jedynie dodatek do obowiązkowego wyposażenia. Pominiemy tu także oczywistą kwestię opon. Absolutnym i obowiązkowym minimum jest dostosowanie się do przepisów, zgodnie z którymi kierujący pojazdem musi mieć posiadać dwa trójkąty (po jednym na każdy z pojazdów), gaśnicę, apteczkę (w zależności od kraju), wyposażenie związane z zabezpieczeniem towaru (maty antypoślizgowe, pasy transportowe, kątowniki ochronne, belki rozporowe) i warunkami pogodowymi oraz niezbędne dokumenty: dowód rejestracyjny, ubezpieczenie, upoważnienie leasingu/najmu, certyfikaty związane ze spełnianiem norm UE  i najważniejsze– licencję transportową. Jeśli kierowca przewozi ładunek, który nie jest neutralny (np. ADR lub odpady), powinien również posiadać odpowiednie pozwolenia na ich transport (sprawdź czym jest deklaracja ładunku niebezpiecznego).

Dowiedz się też więcej o transporcie towarów ADR oraz ich magazynowaniu.

TACHOGRAF

Jak wspomnieliśmy powyżej, każdy samochód ciężarowy jest wyposażony w tachograf, czyli urządzenie łączące funkcje prędkościomierza i zegara, rejestrujący przejechaną przez pojazd drogę, jego chwilową prędkość, jak również tzw. aktywność kierowcy – okres jego pracy i odpoczynku. Zapoznaj się z instrukcją obsługi tachografu cyfrowego.

Kwestie sczytywania danych z tachografu cyfrowego i kart kierowców zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych. Z przepisów wynika, że każdy przewoźnik lub inny podmiot wykonujący przewozy drogowe, będący właścicielem lub użytkownikiem pojazdu, ma obowiązek pobierania danych:

  • z tachografu cyfrowego – co najmniej raz na 90 dni,
  • z karty kierowcy – co najmniej raz na 28 dni.

Obowiązek ten wynika z konieczności przedstawiana danych dotyczących aktywności kierowców urzędom transportowym, ale może być również sposobem na zoptymalizowanie działań przedsiębiorstwa i kontroli czasu pracy kierowców za granicą.

Od  15 czerwca 2019 wejdzie w życie obowiązek korzystania z inteligentnych tachografów. Warto zapoznać się także z karami grożącymi za ich oszukiwanie.

Tankowanie pojazdów ciężarowych

Jeśli śledzisz nowinki, które pojawiają się na rynku transportowym, z pewnością zauważyłeś, że tęgie głowy naukowców intensywnie pracują nad zredukowaniem ilości zużywanego w branży paliwa  poprzez wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii. Już teraz agregatory można ładować panelami słonecznymi. Ze względu na to, że ropa wciąż nie jest jeszcze w pełni zastępowalna, warto co nieco wspomnieć o tankowaniu aut ciężarowych.

W przypadku ciągnika miejsce na zbiorniki znajduje się między osiami po obu stronach ramy. W zależności od swojego przeznaczenia, pojazd może mieć jeden lub dwa zbiorniki. Jeśli auto jeździ w trasy międzynarodowe, priorytetem jest posiadanie jak największych zbiorników, ponieważ daje to możliwość przejechania większego dystansu bez tankowania. W praktyce przekłada się to na realne pieniądze, bo bardzo często paliwo w kraju jest tańsze niż za granicą. W przypadku pojazdów specjalistycznych lub jeżdżących po kraju, nie są potrzebne aż tak duże zbiorniki, co więcej posiadanie jednego zbiornika powoduje niższą wagę całkowitą pojazdu, czyli możliwość zabrania większej ilości towaru.  Średnia pojemność zbiornika waha się pomiędzy 990l, a 1200l, co pozwala na przejechanie ok. 3500km bez konieczności tankowania.

Zobacz też dlaczego ceny paliw stale rosną .

WYMIANA FLOTY

Częstotliwość wymiany floty jest zależny od kilku czynników. Jednym z nich jest forma finansowania taboru, czyli to, czy przedsiębiorca decyduje się na zakup pojazdów, najem czy też leasing. Kolejną kwestią są rygorystyczne normy spalania za granicą, od której zależą stawki myta i zakazy wjazdu do miast. W skrócie, im nowsze auto i wyższa norma emisji spalin tym tańsze jest myto i większe możliwości poruszania się po państwach Unii Europejskiej.

Sprzedaż samochodów ciężarowych w Polsce

Według rankingu sprzedaży ciągników w Polsce w 2016 roku, najwięcej sprzedano pojazdów marki DAF (4285), Volvo Trucks (4034) oraz Scania (3628). Natomiast według danych PZPM w 2017 roku statystyki wyglądają następująco:

2017 rok zakończył się rekordowym wynikiem 29 951 nowych pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Wzrost względem ubiegłego roku wyniósł 4,7 procent.

Nowe ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony:
  1. DAF, 5 070 szt. (+ 5,4 %)
  2. MAN, 4 733 szt. (+ 0,9 %)
  3. Scania, 4 726 szt. (+ 6,5 %)
  4. Volvo Trucks, 4 378 szt. (- 3,3 %)
  5. Mercedes-Benz, 4 322 szt. (+ 8,0 %)
  6. Iveco, 2 314 szt. (+ 6,1 %)
  7. Renault Trucks 1658 szt. (+ 7,2 %)
Nowe ciężarówki o DMC między 3,5 a 16 ton:
  1. Iveco, 1 058 szt. (+ 4,6 %)
  2. MAN, 523 szt. (+ 9,6 %)
  3. Mercedes-Benz, 460 szt. (+ 19,8 %)
  4. Fuso, 76 szt. (+ 2,7 %)
  5. DAF, 59 szt. (- 25,3 %)
  6. Renault Trucks, 37 szt. (- 42,2 %)
  7. Volvo Trucks, 21 szt. (+ 320 %)
Nowe ciężarówki o DMC co najmniej 16 ton:
  1. DAF, 5 005 szt. (+ 5,9 %)
  2. Scania, 4 726 szt. (+ 6,5 %)
  3. Volvo Trucks, 4 356 szt. (- 3,6 %)
  4. MAN, 4 205 szt. (- 0,1 %)
  5. Mercedes-Benz, 3 854 szt. (+ 6,7 %)
  6. Renault Trucks, 1 741 szt. (+ 9,2 %)
  7. Iveco, 1 385 szt. (+ 6,6 %)
Nowe ciągniki siodłowe o DMC między 3,5 a 16 ton:
  1. Iveco, 1 szt.
  2. Mercedes-Benz, 1 szt.
Nowe ciągniki siodłowe o DMC co najmniej 16 ton:
  1. DAF, 4 408 szt. (+ 2,9 %)
  2. Scania, 3 801 szt. (+ 4,8 %)
  3. Volvo Trucks, 3 692 szt. (- 8,5 %)
  4. MAN, 3 448 szt. (- 4,5 %)
  5. Mercedes-Benz, 3 021 szt. (+ 1,4 %)
  6. Renault Trucks, 1 530 szt. (+ 8,9 %)
  7. Iveco, 1 151 szt. (+ 5,2 %)
Nowe samochody ciężarowe o DMC do 3,5 tony:
  1. Fiat, 11 322 szt. (- 3,5 %)
  2. Renault, 8 529 szt. (- 0,3 %)
  3. Ford 6 428 szt. (+ 5,5 %)
  4. Peugeot, 6 119 szt. (+ 11,8 %)
  5. Iveco, 5 300 szt. (+ 2,5 %)
  6. Volkswagen, 4 880 szt. (+ 1,6 %)
  7. Mercedes-Benz, 4 544 szt. (+ 3,7 %)
  8. Citroen, 3 929 szt. (+ 5,4 %)
  9. Opel, 3 042 szt. (- 6,9 %)
  10. Dacia, 2 370 szt. (+ 1,6 %)

Zobacz też, jak zmieniła się liczba pojazdów flotowych w Polsce na przestrzeni 10 lat.

Nowe technologie w transporcie

Systemy poprawiające efektywność taboru

Producenci pojazdów pracują nad systemami poprawiającymi ich efektywność.

Systemy poprawiające efektywność taboru

Współczesny kierowca oczekuje od pojazdu, że będzie on funkcjonalny, ekonomiczny, bezpieczny oraz… dobrze skomunikowany. Coraz częściej użytkownik wymaga, by jego samochód miał połączenie z Internetem.

Co warto wiedzieć o technologii bezprzewodowej w pojazdach?

Kilka lat temu radioodtwarzacz CD z technologią bluetooth i z gniazdkiem USB był głównie na liście wyposażenia dodatkowego. Obecnie kierowcy przyzwyczaili się, że wyposażenie jest właściwie standardem większości samochodów. Natomiast postęp w zakresie bezprzewodowej technologii łączności sprawił, że coraz większa rzesza użytkowników samochodów oczekuje, aby mieć do niej dostęp także w aucie. Dostęp do Internetu i związane z tym udogodnienia są już standardem naszego życia.

Producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klienta i proponują urządzenia oraz usługi oparte na technologii łączności bezprzewodowej. Należy do nich nie tylko nawigacja GPS, lecz szereg usług poprawiających komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność pojazdu. W tej chwili nie jest to już usługa premium, a normalne wyposażenie. Skoda wprowadziła system Skoda Connect, o którym więcej piszemy tutaj.  Dzięki bezprzewodowej technologii nie ma szans na przykład zgubić swojego pojazdu. System Skody wyposażony jest również w funkcję odszukiwania aut na zatłoczonych parkingach dzięki wglądowi w lokalizację pojazdu na mapie z pozycją GPS oraz adresem.

Poczytaj też o telematyce w transporcie.

Elektryczne ciężarówki

W trosce o ochronę środowiska naturalnego coraz więcej producentów samochodów interesuje się wytwarzaniem samochodów elektrycznych. Na świecie obserwuje się dużą dynamikę sprzedaży takich pojazdów. W 2016 roku sprzedano o 60% więcej samochodów na energię elektryczną niż w roku poprzednim, a w perspektywie 10 lat wzrost ten wyniósł 90%. Największe zapotrzebowanie na tego typu auta obserwuje się w Norwegii, Francji oraz Niemczech. W Niemczech testowane są elektryczne ciężarówki.

Zobacz też, czy pojazdy elektryczne naprawdę są ekologiczne.

Autonomiczne ciężarówki

Coraz większa liczba kierowców zainteresowana jest samochodami elektrycznymi. Tymczasem technologia poszła już o krok dalej i pojawiły się pierwsze pojazdy autonomiczne, które wydają się być przyszłością transportu drogowego.

autonomiczne ciężarówki

Szczegółowo zagadnienie opisujemy tutaj.

Technologia autonomiczna a prawo

Postanowiliśmy także sprawdzić, czy polskie prawo jest gotowe na wprowadzenie na rynek pojazdów autonomicznych.

 

 

4 Komentarze

  1. Pojazdy autonomiczne są niestety jeszcze zbyt drogie dla wielu przedsiębiorców. Poza tym na dobrą sprawę jak opisane w tym artykule trwają dopiero testy czy taki transport będzie opłacalny.

  2. Niedługo elektryczne ciężarówki zaczną królować na drogach. W Chinach w 2018 roku sprzedany został milion samochodów elektrycznych, co mówi o skali.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.