Flexitank vs paletopojemnik

paletopojemniki
Zdjęcie: zbiorniki typu IBC

Już jakiś czas temu na polskim rynku pojawiły się innowacyjne rozwiązania w dziedzinie magazynowania i transportu płynów. Tradycyjne beczki, które jeszcze niedawno dominowały w branży transportowo-logistycznej mają nową konkurencję – są sukcesywnie zastępowane przez zbiorniki typu Flexitank oraz paletopojemniki. Czym różnią się oba typy zbiorników? Jakie mają zastosowanie?

 

Czym różni się flexitank od zbiornika IBC?

O zbiornikach typu Flexitank pisaliśmy w kwietniu 2013 roku. Przypomnijmy, że jest to zbiornik o budowie poduszki, który dopasowany jest do kontenera standardu ISO. Przypomina nieco nadmuchiwany pęcherz lub basen i świetnie imituje cysternę. Jeden zbiornik flexitank ma pojemność 80 beczek.

Flextank-i służą głównie do przechowywania wody lub paliw ( ewentualnie innych ciekłych substancji) i przeważnie nie są wykorzystywane do transportu w klasycznym modelu transportu drogowego. Stosuje się je jako zbiorniki do przewozu wody pitnej na statkach.

Klasyczny flexitank
                     Klasyczny flexitank

 

W przypadku transportu samochodowego drogowego (transport drobnicowy lub całopojazdowy) stosuje się tzw. paletopojemniki, w których mogą być przewożone między innymi ADR-y.  Taki zbiornik ma zazwyczaj podstawę palety Euro, a nawet często umieszczony jest na stałe na drewnianej palecie.

Napełnione posiadają nośność do 1,5 tony i mogą być składowane nawet w pięciu warstwach (7985 kg w jednym słupku). Ich kształt zapewnia użytkownikowi prosty załadunek. Na standardowej naczepie w jednym poziomie mieszczą się 22 pojemniki. W przypadku towarów lżejszych, takich jak granulat, można załadować dwie warstwy. Pojemniki te mają funkcję składania. Inne spotykane nazwy to: duży pojemnik do przewozu luzem (DPPL) z ang. Intermediate Bulk Container – IBC; paletopojemnik, tankpaleta, paletokontener, paletozbiornik.

Zbiornik typu IBC
                         Paletopojemnik

 

Rozwiązania dla transportu sprzyjające ochronie środowiska

Zbiorniki typu flexitank spełniają normy ISO i są produktami ekologicznymi. Są to opakowania jednorazowe, przystosowane do recyklingu. W takim układzie nie zachodzi potrzeba ich czyszczenia, co zmniejsza koszty transportu i składowania w porównaniu z opakowaniami wielokrotnego użytku. Ponadto zbiorniki można ogrzewać wymiennikami ciepła, co poszerza gamę ich zastosowania o transport cieczy, które wymagają zapewnienia odpowiedniej temperatury. Brak powietrza wewnątrz zbiornika gwarantuje mniejszy stopień zanieczyszczenia cieczy w porównaniu z zastosowaniem beczek.

Zbiorniki IBC przeznaczone są do stosowania wielorazowego – mogą być użytkowane przez 7 lat. Dzięki dużej wytrzymałości mają nieograniczoną zdolność składowania sięgającą nawet kilkunastu warstw, co daje ogromną oszczędność powierzchni magazynowej. IBC dzięki opcjonalnemu zastosowaniu mat grzewczych umożliwiają transport i składowanie cieczy krystalizujących się, takich jak tłuszcz czy miód. Jednorazowe worki są dostosowane do załadunku płynów o wysokiej temperaturze i posiadają atest do kontaktu z żywnością. Dzięki zmniejszeniu objętości pojemników przy ich składowaniu do 1/3 rzeczywistych rozmiarów minimalizowane są również koszty transportu, a co za tym idzie, negatywny wpływ na środowisko.

 

Załadunek i rozładunek – flexitank

W przypadku załadunku i rozładunku flexitanków nie potrzeba specjalnego sprzętu ani powierzchni magazynowej. Załadunek odbywa się bezpośrednio na naczepie, dzięki czemu uzyskuje się oszczędność czasu w porównaniu do załadunku przy użyciu wózków widłowych. Do przechowywania pustych zbiorników nie jest wymagana wydzielona powierzchnia magazynowa, tak jak w przypadku stosowania tradycyjnych jednostek ładunkowych.

Po wypełnieniu cieczą i umieszczeniu w kontenerze, zbiornik staje się automatycznie zabezpieczony przed uszkodzeniem i przemieszczaniem się towaru. W bardzo prosty sposób zwykły box kontener lub sztywna zabudowa zostaje przekształcona w mobilną cysternę, którą można załadować zarówno z góry jak i z dołu. Jednakże należy pamiętać, że trzeba spełnić wiele norm bezpieczeństwa, aby flexitank mógł być transportowany. Wnętrze skrzyni ładunkowej musi być wolne od pyłu, opiłków, fizycznych uszkodzeń, gwoździ, szkła, ostrych krawędzi.

 

Załadunek i rozładunek – IBC

Napełnianie zbiornika IBC następuje odgórnie. Natomiast opróżnianie, w zależności od potrzeb, może odbywać się także oddolnie. Producent do rozładunku oddolnego przystosował specjalny zawór z elementem do przebijania worka. Sprawdzenie poziomu cieczy odbywa się za pomocą czujnika z wskaźnikiem. IBC jest zatem odpowiedzią na potrzebę operatorów i przewoźników w zakresie możliwie największego wykorzystania dostępnej powierzchni składowanego towaru.

Podobnie jak w przypadku flexitanków specjalnie przystosowana powierzchnia magazynowa nie jest wymagana, potrzeba jedynie trochę wolnej przestrzeni, aby móc ułożyć zbiorniki warstwowo. Można je przechowywać nawet w pięciu warstwach (7.985 kg w jednym słupku). Ich kształt, w przeciwieństwie do tradycyjnych beczek, zapewnia użytkownikowi prosty załadunek. Dodatkowo nie wymagają specjalistycznego czyszczenia, a zastosowanie jako wkładu worka jednorazowego wpływa na ich wysoką jakość higieniczną.

 

Na podstawie: źródła własne, log24.pl, spedycje.pl, wikipedia.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.