Europejskie drogi szybkiego ruchu cz.2

Europejskie drogi szybkiego ruchu cz.2
Zdjęcie: Wikimedia Commons

Wczoraj pisaliśmy o tym, z jakimi kosztami przejazdu należy liczyć się wybierając się samochodem na północ i na południe Europy. Dziś prezentujemy drugą część artykułu, a w niej informacje dla wyjeżdżających na Półwysep Iberyjski oraz ceny paliw w opisanych już krajach. 

W drodze na Półwysep Iberyjski

W drodze do Hiszpanii, Francji, Włoch i Portugalii spotkamy, podobnie jak w Polsce, system poboru należności na autostradowych bramkach wjazdowych i wyjazdowych. Wysokość stawek zależy w uproszczeniu od liczby przejechanych kilometrów. Watro wiedzieć, że winiety, oprócz już wymienionych państw – Austrii, Czech i Słowenii – obowiązują jeszcze m.in. w: Szwajcarii, Rumunii, Słowacji, Bułgarii i na Węgrzech. Kompletny wykaz warunków i opłat znajduje się na stronie pzmtravel.com.pl oraz w placówkach Polskiego Związku Motorowego, które działają w największych polskich miastach. Można tam kupić winiety obowiązujące w różnych europejskich krajach. Zaznaczmy, że winiety kupowane sukcesywnie w danych krajach (np. na stacjach benzynowych) są nieco tańsze niż kupowane poza krajem.
Trzeba mieć na uwadze, że podróżowanie bez naklejonej na szybę winiety niesie ze sobą ogromne ryzyko. Kary za zapomnienie czy też próbę ucieczki od płacenia dochodzą do 16-17 tys. zł. Lepiej więc wziąć pod uwagę dodatkowe koszty albo zaplanować trasę: np. Niemcy, Holandia, Belgia, Luksemburg, czyli przez państwa, w których korzystanie z dróg i autostrad jest z reguły bezpłatne. Wyjątki stanowią tam tylko tunele.

Ceny paliw

Na koniec jeszcze kilka słów o cenach paliw w opisanych krajach. Ceny paliw w Norwegii w zestawieniu z polskimi zarobkami najbardziej skłaniają do wybrania roweru jako środka transportu. Litr benzyny kosztuje bowiem, po przeliczeniu, ok. 7 zł. Nie opłaca się również tankować w Danii. Taniej, choć wciąż drożej niż w Polsce, benzynę i olej napędowy kupuje się w Niemczech oraz w Szwecji. Europejski cenowy szczyt paliw, obok Norwegii, współtworzą jeszcze: Holandia, Włochy i Grecja – ceny litra bezołowiowej przekraczają tam 6,5 zł.

A jak wygląda sprawa samochodów na gaz? Prawda jest taka, że przy skandynawskich drogach trudno o stacje, które sprzedają paliwo gazowe. Dodatkowe perypetie wynikają z montowania w Polsce do zbiorników na LPG wlewów, które nie pasują do przyłączy stosowanych na norweskich stacjach. Jednakże kierowcy radzą sobie z tym, wykorzystując przejściówki, które bywają dostępne na stacjach w Norwegii.

 

Mamy nadzieję, że przedstawione informacje pomogą Wam dobrze zaplanować wakacyjny budżet i ułatwią Wam dojazd i wypoczynek w wymarzonych miejscach.

 

Na podstawie: cinkciarz.pl, wnp.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.