Europejskie drogi szybkiego ruchu cz.1

Europejskie drogi szybkiego ruchu cz. 1
Zdjęcie: https://c1.staticflickr.com/2/1070/1470243032_86fb99be0f_b.jpg

Jadąc na wakacje warto dokładnie zaplanować trasę i sprawdzić, czy przejazd daną drogą będzie wiązał się dla nas z dodatkowymi kosztami. Przedstawiamy informacje zgromadzone przez portal cinkciarz.pl na temat dróg szybkiego ruchu w krajach Europy. W większości z nich korzystanie z autostrad, części dróg ekspresowych oraz tuneli jest płatna dla samochodów osobowych. Warto też wiedzieć, że występują znaczące różnice w metodach i formach płatności.

Wycieczka na północ

Wybierając się do Norwegii i chcąc uniknąć podróży drogą wodną, należy pojechać przez Niemcy, Danię oraz Szwecję. Przejazd autostradą niemiecką oraz duńską jest bezpłatny dla kierowców aut osobowych. Należy wziąć pod uwagę, że przeprawy przez ogromny most Storebaelt, który łączy dwie duńskie wyspy oraz przez most Oresund, łączący Danię ze Szwecją, kosztują odpowiednio: ok. 140 zł oraz ok. 240 zł. Autostrady w Szwecji, podobnie jak w Danii i Niemczech są bezpłatne.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w Norwegii. Tam większość tras szybkiego ruchu, mostów i tuneli jest płatnych. Co więcej, zapłacić trzeba za wjazd do centrów dużych miast, co ma na celu skłonienie kierowców, aby zostawili swoje pojazdy poza śródmieściem. Jeśli chodzi o sposób opłacania przejazdu, zamiast winiet czy opłat na bramkach w Norwegii dominuje elektroniczny pobór stawek poprzez system Auto Pass. Dlatego najwygodniej jest założyć bezpłatne konto na stronie autopass.no i skorzystać z systemu pre-paid.

W przypadku nie zrealizowania tych formalności, można jechać, jednak należy liczyć się z tym, że po powrocie zastanie nas w domu wezwanie do zapłaty. W przeciągu sześciu miesięcy otrzymamy fakturę wystawioną przez Euro Parking Collection (EPC) z Londynu. Jak zapisano na stronie norwegofil.pl, nie ma żadnych dodatkowych opłat związanych z takim rozliczeniem, natomiast opłatę za przelew pobierze bank.

Wybierając się na północ Europy, warto również zaplanować przejazd przez najdłuższy na świecie samochodowy korytarz, łączący norweskie miejscowości Lardal i Aurland, mierzy ponad 24,5 km. Podróż tym tunelem, pozwalająca oszczędzić mnóstwo czasu, nie kosztuje nic ponad cenę zużytego paliwa.

Podróż na południe

A co powinna wiedzieć osoba, mająca w planach odpoczynek w Chorwacji, która wybrała drogę przez Czechy, Austrię i Słowenię? Gdy wyjazd zaplanowany jest na maksimum 7 dni, wystarczy wykupić najtańsze winiety. W przypadku gdy jednak wyjazd zaplanowany jest na dłużej niż tydzień, musimy zapłacić za winiety miesięczne lub dwumiesięczne. Tu różnice cenowe są naprawdę duże.

W Czechach 10-dniowe pozwolenie (kupowane w Polsce) kosztuje 68,5 zł, a miesięczne 89,5 zł. W Austrii za 10-dniową winietę zapłacimy 37,5 zł, za dwumiesięczną – 75 zł, natomiast w Słowenii taki „znaczek” na 7 dni kosztuje 88,5 zł, a miesięczny 153,5 zł. W Chorwacji opłaty za autostrady pobierane są przy bramkach. Przejazd od północnej granicy do Dubrownika, który jest częstym celem podróży, pochłonie równowartość ok. 130 zł (należności reguluje się w kunach lub w euro). W sumie do kosztów podróży samochodem osobowym do Chorwacji trwającej ponad 10 dni, należy doliczyć ok. 550-600 zł, a także, co oczywiste, koszty przejazdu przez Polskę.

W drugiej części naszego artykułu opowiemy o tym, jak przygotować się do wycieczki na Półwysep Iberyjski i ile kosztuje paliwo w Europie.

 

Na podstawie: cinkciarz.pl, wnp.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.