Jak bezpiecznie podróżować w okresie jesienno-zimowym?

Jak bezpiecznie podróżować w okresie jesienno-zimowym?
Zdjęcie: http://1gr.cz

W zeszłym tygodniu informowaliśmy o tym, jak kierować pojazdem podczas deszczowej pogody. Okazuje się, że czas pomyśleć już o bardziej kłopotliwych warunkach pogodowych. Część synoptyków tworzących długoterminowe prognozy pogody jest zdania, że czeka nas wyjątkowo wczesna i sroga zima. Jak bezpiecznie podróżować w okresie jesienno-zimowym?

 

Zmiana układu wiatrów w okolicach Arktyki

Naukowcy z Instytutu Badań nad Zmianami Klimatu w Poczdamie uważają, że w ostatnich latach ma miejsce zmiana układu wiatrów w okolicach Arktyki. W efekcie na północną półkulę, w tym do Europy, trafia więcej mroźnego powietrza. Trudno powiedzieć, kiedy takie zjawisko pojawi się w naszej części kontynentu, a nawet czy w ogóle będzie miało miejsce. Warto jednak w razie czego przygotować się zawczasu.

 

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Zmiana opon na zimowe to pierwsze skojarzenie większości kierowców, gdy myślą o przygotowaniu się do trudnych warunków jesienno-zimowych. W Polsce nie ma przepisów, które nakazywałyby używanie dedykowanego tej porze roku ogumienia. Na szczęście rozsądek góruje nad oszczędnością i zdecydowana większość naszych rodaków zmienia opony, a w rejonach, gdzie śnieg występuje często, takich opon używają niemal wszyscy.

A czy warto przedwcześnie zakładać zimowe opony? Kolejki do wymiany rozpoczynają się w połowie października. Pogoda jeszcze jest dobra dla opon letnich. W przypadku osób, które nie pokonują dużych dystansów i jeżdżą głównie w mieście, założenie opon zimowych już teraz nie oznaczałoby jednak ani spadku poziomu bezpieczeństwa, ani narażania gum na nadmierne zużycie.

 

Dopuszczalne zimowe ogumienie

Przede wszystkim posiadając komplet opon zakupiony w poprzednich sezonach, należy zawczasu sprawdzić jego stan. Wg polskich przepisów do użytku powinno być dopuszczone ogumienie, którego bieżnik nie jest niższy niż 1,6 mm. Jednak należy wymienić takie opony wcześniej. Gdy bieżnik ma 3 mm, opona traci większość swoich możliwości i już wtedy nie nadaje się do użytku. Należy wziąć również pod uwagę fakt, że w niektórych państwach Unii Europejskiej obowiązują inne wytyczne – graniczna dopuszczalna grubość to zwykle 3-4 mm oraz wymagane jest posiadanie opon zimowych.

W przypadku braku opon zimowych, dobrze jest je zakupić przed sezonem, który rozpoczyna się w okolicy 1 listopada, aby uniknąć kolejek i znaleźć interesujący nas produkt w korzystniejszej cenie.

 

Co warto kupić poza oponami?

Jesienią warto również zadbać o szczegóły, które mogą zwiększyć nasze bezpieczeństwo czy ułatwić nam życie. Kluczową kwestią jest widoczność. Warto wozić ze sobą ręczną ściągaczkę do usuwania rosy z szyb.

By nie dać się zaskoczyć ujemnej temperaturze, lepiej od razu włożyć do bagażnika skrobaczkę. Dobrym pomysłem jest pokrycie bocznych szyb środkiem hydrofobowym, który sprawi, że szron będzie łatwiejszy do usunięcia.

Jeśli cenimy porządek, warto pokusić się o wymianę welurowych dywaników na gumowe, z których dużo łatwiej usuwa się nadmiar wody i błota pośniegowego, co przekłada się na mniejsze ryzyko zastania zaparowanych od środka szyb.

 

Zachowanie za kierownicą i technika jazdy

Wraz z pojawieniem się jesieni należy dostosować do niej swoje zachowanie za kierownicą. Noce i poranki są szczególnie niebezpieczne – temperatura spada poniżej dziesięciu stopni, czasem poniżej zera. Letnie opony, które stały w takich warunkach przez całą noc, stają się twardsze i mniej przyczepne. Jednocześnie może wydłużyć się droga hamowania, a łuki, które latem pokonywaliśmy z wyższymi prędkościami, mogą okazać się bardziej niebezpieczne. Warto więc, przynajmniej na początku jazdy, póki nie zagrzeją się opony, jechać bardziej zachowawczo.

Wcześniej zapadający zmrok oraz poranne mgły sprawiają, że mamy coraz gorszą widoczność. Problem dotyczy zwykle pieszych, którzy — o ile nie noszą elementów odblaskowych – mogą być słabo widoczni nawet w terenie zabudowanym, na chodnikach oświetlonych latarniami. Wszystko za sprawą ciemnego ubioru, który zlewa się z zaroślami czy murami. Warto więc uważnie obserwować otoczenie przejść dla pieszych, do których się zbliżamy i jechać z taką prędkością, by możliwe było skuteczne zahamowanie w razie nagłej potrzeby.

Bardzo niebezpiecznym miejscem są również okolice skrzyżowań. Jesienią i zimą hamowanie przed nimi może okazać się trudniejsze. Niewielki gruntowy przymrozek łatwo może sprawić, że asfalt poryje się cienką warstwą słabo widocznego lodu. Jeśli więc zbliżamy się do skrzyżowania, na którym świeci się dla nas czerwone światło lub gdzie nie mamy pierwszeństwa, warto rozpocząć hamowanie wcześniej.

 

Na podstawie: autokult.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.